Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich 1918/1919 w Kuźnicy Czarnkowskiej

Tutaj powinien być opis

Historia dla klasy 6

Szóstoklasiści !
Pierwsza lekcja (zgodnie z planem są to zadania na poniedziałek 16.03) jest wspólna dla wszystkich uczniów naszej szkoły – rozwiązujecie zadania z czasu i przesyłacie albo zdjęcia rozwiązań z zeszytu albo pobieracie ze strony zadania do Worda, rozwiązujecie, dokument zapisujecie u siebie aby móc wysłać wyniki Waszej pracy do sprawdzenia na adres histaonline2020@interia.pl.

Lekcja 2 (zgodnie z planem są to zadania na czwartek 19.03)
Na początek temat: „Kultura oświecenia”.

Mapa myśli, żeby przypomnieć materiał: MAPA POWYŻEJ WIADOMOŚCI

Dodatkowe informacje na temat oświecenia znajdziecie w e-podręczniku: https://epodreczniki.pl/a/oswiecenie---nowe-prady-w-nauce-literaturze-architekturze-i-sztuce/D630GGaOD
oraz https://epodreczniki.pl/a/nowe-idee-w-zyciu-spolecznym/DPgeJVq1B
Z pomocą e-podręcznika i zadań interaktywnych możecie skontrolować wiedzę.

1. Po powtórzeniu wiadomości (w tym również tych z podręcznika str. 134 -  141), proszę na podstawie podręcznika ułożyć Encyklopedię Oświecenia.
Pojęcia dotyczące epoki muszą być w układzie alfabetycznym (pojecie lub postać plus wyjaśnienie).
Zadanie proszę zrobić w zeszycie, następnie zrobić zdjęcie i przysłać do mnie.
Minimalna ilość haseł (pojęć) – 15.

2. Podaj nazwy trzech wybranych wynalazków pochodzących z epoki oświecenia. Przy każdym z nich zapisz, jaką dziedzinę zrewolucjonizował i jaki miał wpływ na późniejsze czasy.

Lekcja 3 (zgodnie z planem są to zadania na poniedziałek 23.03)
Temat: „Prusy, Austria, Rosja – absolutyzm oświecony”

Proszę przesłać na mój email, do sprawdzenia zdjęcia zadania domowego – tabeli, którą mieliście uzupełnić.
W ramach powtórzenia materiału proszę przeczytać temat w podręczniku (str. 142 – 148) oraz zapoznać się z materiałem zamieszczonym w e-podreczniku: https://epodreczniki.pl/a/nowe-mocarstwo---prusy/DFqGAEht3
Postępy sprawdzicie rozwiązując zamieszczoną niżej

Karta pracy

1.  Napisz, w jakich krajach panowali wymienieni władcy.

a) Maria Teresa ………………………….
b) Piotr I Wielki .………………………….
c) Józef II ………………………….
d) Fryderyk II Wielki .………………………….

2  Zdecyduj, czy zdania są prawdziwe. Wstaw literę P przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy  fałszywych.

a) Absolutyzm oświecony to ustrój, w którym monarcha posiada pełnię władzy, ale przyznaje pewne swobody obywatelom.  prawda / fałsz
b) Fryderyk II wprowadził powszechny obowiązek nauczania dla wszystkich dzieci, by podnieść poziom wykształcenia społeczeństwa.  prawda / fałsz
c) Cesarz Józef II zniósł poddaństwo chłopów, co oznaczało, że nie można było ich usuwać z zajmowanej ziemi.  prawda / fałsz

3  Uzupełnij tekst odpowiednio odmienionymi wyrażeniami z ramki. Jedno z nich jest niepotrzebne.

swobody, absolutyzm, dobro, królowa, władca, władza

Absolutyzm oświecony jest odmianą ……………………………., w którym ………………. przyznaje pewne ……………………….. poddanym, jednak ma pełnię władzy. Głosi przy tym, że ……………….. pochodzi od ludu i jest sprawowana dla jego ……………………………. .

4  Opisz reformy w jednym z krajów (Prusy, Rosja, Austria), które przeprowadzili ich władcy w XVIIIw. Wskaż różnice w formie sprawowania rządów w XVII-wiecznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów i wybranego przez Ciebie państwa.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Proszę aby zadania z karty pracy znalazły się w zeszycie. Kartę można sobie skopiować, wypełnić i wydrukować. Rozwiązaną kartę proszę przysłać do sprawdzenia.