Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich 1918/1919 w Kuźnicy Czarnkowskiej

Matematyka klasa 5 - część 12

Tym razem obawiam się coś trudniejszego (trudniejsze, bo zupełnie nowe), ale spróbujemy sobie poradzić.

Temat: Równoległobok (i romb) Podręcznik strona 191

1. Do obejrzenia aż 3 filmy:

Równoległobok https://www.youtube.com/watch?v=ePcYJN1804E

Romb https://www.youtube.com/watch?v=LcZ2xnbMctw

Rysowanie https://www.youtube.com/watch?v=4W9_mjkp6F4

UWAGA: W czasie oglądanie trzeciego filmu proszę otworzyć zeszyt, przygotować linijkę, ołówek i cyrkiel i wykonywać te same czynności co na filmie.

2. Bierzemy cyrkiel, linijkę, ołówek i kątomierz i próbujemy w zeszycie zrobć rysunek zgodnie z PRZYKŁAD 1 strona 192

3. Jeżeli się uda przechodzimy do zadania 1 strona 195, które jest NIEMAL IDENTYCZNE jak przykład 1 i staramy się wykonać je na tej samej zasadzie (te same czynności, ta sama kolejność, tylko wymiary dopasowujemy).

4. Zadania 10 i 11 strona 195

Te zadania może jutro, żeby nie za dużo na raz.

Do obliczenia są obwody równoległoboku i rombu. 

Pomyślcie o równoległoboku, czy jego boki nie przypominają boków pewnej figury, której obwód od dawna umiemy obliczać? Jaka to figura? Jak oblicza się jej obwód? Jak w takim razie obliczyć obwód równoległoboku?

To samo z rombem - patrząc na długości boków jaką figurę przypomina romb? Jak się oblicza obwód tej figury? Jak w takim razie obliczyć obwód rombu?